Ottesa Assessors canal denuncia

11/04/2023

Les empreses amb 50 o més treballadors/es obligades a comptar amb un Canal de Denúncies

El passat mes de març va entrar  en vigor l’obligatorietat per a les empreses que comptin amb 50 o més treballadors/es de comptar amb, de manera obligatòria, amb el Canal de Denúncies.

Des del mes de març totes les empreses que comptin amb 50 o més treballadors/es estan obligades a comptar amb l’anomenat Canal de Denúncies, tal com ho dictamina, per a tots els països membres de la UE, la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre del 2019, per posar en marxa una normativa que garanteixi la prevenció de delictes interns a l’empresa, així com la protecció als denunciants

Totes les empreses amb 50 o més treballadors/es estan obligades a comptar amb un Canal de Denúncia. En el cas d’Espanya, la normativa aplicable serà la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Totes les empreses de més de 50 treballadors hauran de complir l’obligació d’implementar un protocol, un canal de denúncies d’infraccions penals, laborals i administratives.

Obligatorietat de comptar amb un Canal de Denúncies

Tota empresa amb 50 treballadors o més haurà de comptar, de manera obligatòria, amb un sistema intern d’informació, que haurà d’implantar abans del 13 de juny de 2023, en cas que la seva empresa tingui més de 250 treballadors.

En cas d’empreses menys de 250, el termini per fer-ho s’amplia fins a l’1 de desembre; e, igual que per a municipis amb menys de 10.000 habitants, que també ho han d’implantar.

Objectiu

Aquest protocol permetrà que a les empreses objecte de la norma es puguin denunciar irregularitats laborals o d’altres àmbits per part dels empleats, que no podran ser sancionats per activar-lo.

Al protocol s’haurà d’indicar clarament com efectuar la denúncia, garantir la confidencialitat de l’informant i impedir l’accés al personal no autoritzat.

En primera instància, l’objectiu de la norma és comunicar internament la irregularitat a la pròpia empresa. Això no obstant, també s’haurà d’advertir sobre els canals externs d’informació davant les autoritats competents o els organismes que siguin procedents (per exemple, sobre la necessitat d’interposar denúncia policial).

A qui afecta

  • Persones físiques o jurídiques del sector privat amb 50 o més treballadores contractats
  • Persones jurídiques del sector privat (àmbit UE) en matèria de serveis, productes i mercats financers, prevenció del blanqueig de capitals o del finançament del terrorisme, seguretat del transport i protecció del medi ambient. Això, amb independència del nombre de persones contractades.
  • Els partits polítics, sindicats, organitzacions empresarials i fundacions creades per aquests si reben o gestionen fons públics.

Requisits bàsics del Canal de Denúncies

Els aspectes mínims que ha de contemplar el canal de denúncies de l’empresa:

  • Facilitar els mitjans mínims necessaris per assegurar l’autenticitat, la identitat i la confidencialitat del denunciant, del denunciat i els testimonis. (mesures de seguretat molt similars a les de la protecció de dades).
  • Comptar amb sistema d’emmagatzematge de la informació durant el temps que es requereixi per a la realització de les investigacions pertinents.
  • Les denúncies es poden fer per escrit o de forma verbal.
  • Es designarà un responsable autònom i imparcial per tramitar el seguiment i la investigació de les denúncies (que no pot superar els tres mesos)
  • En un termini no superior a 7 dies des de la recepció de la denúncia s’haurà d’emetre un justificant de recepció.
  • A les denúncies només hi podrà accedir el personal autoritzat.

Garanties per als denunciants

  • Facilitar-los informació i assessorament en relació amb els procediments i recursos a la vostra disposició.
  • Assistència de les autoritats competents per garantir-ne la protecció davant de possibles represàlies.
  • Assistència financera i altres mesures de suport al denunciant, dins el marc d’un possible procés judicial.

Els grups d’empreses han de tenir una política general comuna per a totes les societats i habilitar un canal de denúncia intern per a tot el grup.

La normativa preveu la possibilitat de contractar el canal de denúncies a través d’un proveïdor extern, com ara un despatx d’advocats o una consultoria. És a dir, que les empreses poden gestionar elles mateixes el canal de denúncies o poden tenir un canal de denúncies extern gestionat per un proveïdor.

Com implementar un canal de denúncies?

De manera succinta, a l’hora d’implantar un Canal de Denúncies a la vostra empresa haurà de:

  • En primera instància, decidir si la gestió del Canal de Denúncies serà de gestió interna o externa
  • Assignar la persona responsable del canal de denúncies.
  • Determinar les vies de comunicació que cal utilitzar. A priori, la més recomanable és un canal de denúncies digital.
  • Elaborar el reglament del canal.
  • Establir el protocol de recepció, gestió, tramitació i investigació de les denúncies.
  • Comptar amb un registre de totes les denúncies rebudes, resoltes i arxivades.
  • Anomenar un delegat de protecció de dades (DPO).
  • Difondre lexistència del canal de denúncies i el seu reglament.

Incompliment

La normativa estableix diferents sancions, ja sigui per no tenir el canal, per obstaculitzar-ne el funcionament o la tasca dels gestors, per vulnerar la confidencialitat i l’anonimat del canal o prendre represàlies contra els denunciants, entre altres accions castigades pel règim sancionador, que poden ser catalogades de lleus, greus o molt greus. L’import d’aquestes sancions variarà en funció de la catalogació de la infracció, que pot ser lleu, greu o molt greu, i es poden aplicar tant a persones com a les empreses. Poden assolir els 300.000 euros per a les persones, i el milió d’euros per a les empreses, en el grau de més gravetat.